لیکوال:محمدناصر حلیمي
لسم فصل:څلورم صفت( شفاء)
قرآن د بشر، حیوان او نبات د ژغورنې، درملنې او روغتیا
لپاره راغلی، څومره چې وګړي او ټولنې ژغورلای شو، رنځوران درملولای او روغتیا ورته
بښلای شو هومره مو د قرآن حق اداء کړی او څومره چې پکې پاتې راغلي یو هومره مو ترې
سر غړونه کړې.
که موږ قرآن کریم او د محمدﷺ احاديث په علمي ډګرونو کې د جسمي، رواني اوعقلي ناروغيو عوامل نښې او کې کتنه وکړو ښايي خلک يې
متوازن، پاک خوراک او څښاک ته چې د روغتيا بنسټ دى هڅولي دي.
قرآن کریم
د زړه، عقل او جسم د وړتیاوو د ودې او ځپنې فردي او اجتماعي عوامل بیان کړي او د
عاملينو عملي او رواني ځانګړنې يې په ګوته کړي دي.
رسول الله
صلی الله عليه وسلم وايي: «عَنْ عَبْدِ اللهِ، قَالَ: قَالَ رسول الله ﷺ:
عَلَيْكُمْ بِالشِّفَائَيْنِ الْقرآن وَالْعَسَلِ». [1]
(له عبد
الله بن مسعود رضي الله عنه څخه روایت دی، چې رسول الله صلی علیه وسلم وايي: تاسې دوى
شفاوې ځان ته ضرور ولرئ، یو قرآن کریم او بل شهد).
قرآن د زړه د رنځونو شفا ده، يعنې د انسان د عقلي او رواني رنځونو روغتيا ده. د زړه رنځ د بدن تر رنځ ډېر خطرناک دی، بدني
رنځونه په اوږدو څېړنو سره انسانان هم تشخيص او درملولاى شي، همدا لامل دى چې قرآن
کريم د عقلي او رواني ناروغيو تشخيص او درملنه په روښانه بڼه وړاندې کوي.
لس عقلي او رواني رنځونه چې د نورو وګړیزو او ټولنیزو
رنځونو سرچينه ده او قرآن کریم يې مخنوي او معالجې
ته خلک وربلي لنډ يې یادوو:
١.
کبر: د خلکو سپک ګڼل او حق تروړنه
٢. کرکه: د بل په خوښۍ او پرمختګ خواشينېدل.
٣. بغض: هر څه ته په کرکه کتل.
٤. ظلم: د خلکو پر ژوند، مال عقل، حيثيت او دين ملنډې وهل.
٥. شرک: له الله تعالی نه پرته د بل څه يا بل چا عبادت کول.
٦. غوسه کېدل: په غوسه، ګواښ او پټکو سره د ژوندانه چارې پرمخ ته وړل.
٧– مکر او درغلي: تېرايستل، چل، فريب کول.
٨– مايوسي او نهيلي: د مورال ماتیدل ځان ته په سپک نظر کتل.
٩– د ذلت احساس: د کمترۍ
احساس.
١٠–غفلت: د ژمنو له اداېینې بې پرواېینه.
د قيامت
تر ورځې چې د څومره رنځونو علاج چې د
انسانانو په زړونو کې ګرځي، په قرآن کریم شته.
موږ په
ډاډ ويلاى شو چې WHO (د
روغتيا نړيواله اداره) دې موږ ته د اجتماعي، رواني، عصبي او جسمي نارغيو يو لست
راکړي، موږ ورته د هر رنځ تشخيص او درملنه په قرآن کریم او نبوي احادیثو کې ښوداى شو.
زموږ
محدثین او مفسرین د حدیثو او تفسیر په دوره کې باید د فردي او اجتماعي رنځونو یو
لست له ځان سره ولري او خپلو اورېدونکو ته يې له درملنې سره وړاندې کړي چې دغه سبک
د ابن مسکويه، ابن جماعة، خرایطی، امام غزالي، ابن الجوزي او ابن قدامه المقدسي په
لیکنو کې په حیرانوونکې ادبي او علمي بڼه وړاندې شوي دي.
موږ د ددغو سترو شخصیتونو سبک له لاسه ورکړ، ډېر څه مو
له لاسه ووت.د بېلګې په توګه وګورئ د امام غزالي احیاء
العلوم، د ابن الجوزي منهاج القاصدین، د مقدسې منهاج القاصدین، قرطبې، ابن کثير، رياض
الصالحين.
No comments:
Post a Comment